29/4/10

Ηφαίστεια και αεροπλάνα: πρώτα απ' όλα η ασφάλεια

Και κάτι από την Ε।Ε για τις αεροπορικές μετακινήσεις।

Όσο υπάρχουν 27 διαφορετικοί εναέριοι χώροι στην Ευρώπη, ο συντονισμός των πτήσεων δεν θα φθάσει ποτέ σε τέλειο επίπεδο, συμφώνησαν οι ευρωβουλευτές στη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στην ολομέλεια του ΕΚ, τονίζοντας ότι η δημιουργία πραγματικά "Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού", με κοινή οργάνωση της εναέριας κυκλοφορίας, είναι απαραίτητη, όπως απαραίτητες είναι οι επενδύσεις στους σιδηροδρόμους πολύ υψηλών ταχυτήτων.
Η κρίση που προκάλεσε στις αερομεταφορές στην Ευρώπη το ηφαιστειακό νέφος συζητήθηκε στις 20 Απριλίου στην ολομέλεια του ΕΚ στο Στρασβούργο και σε δηλώσεις που μας έκαναν στη συνέχεια, συμφώνησαν πως τα κράτη μέλη έπραξαν ορθά να προτάξουν την ασφάλεια. Επεσήμαναν όμως και την ανάγκη για καλύτερη διασύνδεση των σιδηροδρομικών δικτύων καθώς και για ταχύτερη εφαρμογή του "Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού" που προβλέπει την κεντρική διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη, καθιστώντας ορθολογικότερη τη ροή της κυκλοφορίας. Σήμερα ο εναέριος χώρος είναι κατανεμημένος μεταξύ των "27" της Ένωσης, με την ευρωπαϊκή υπηρεσία ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, Eurocontrol, να περιορίζεται σε ουσιαστικά συμβουλευτικό ρόλο.
Ο Mathieu Grosch (ΕΛΚ, Βέλγιο) της επιτροπής Μεταφορών μας δήλωσε ότι "τα κράτη μέλη δεν μπόρεσαν να απαντήσουν αποτελεσματικά στο πρόβλημα που δημιούργησε το ηφαίστειο επειδή υπεύθυνες για τη διαχείριση του εναέριου χώρου της ΕΕ παραμένουν οι 27 διαφορετικές εθνικές αρχές".
Η Eurocontrol σημείωσε, έχει ακόμα συμβουλευτικό ρόλο χωρίς καμία αρμοδιότητα να λαμβάνει αποφάσεις για το σύνολο του εναέριου χώρου της ΕΕ. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα δεν είναι άλλη από τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό που θα εναρμονίσει τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, με τεράστια οφέλη σε όλους τους τομείς, ακόμα και τον περιβαλλοντικό καθώς υπολογίζεται ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αεροπλάνα μπορούν να μειωθούν μέχρι και κατά 16 εκατομμύρια τόνους ετησίως λόγω της αποτελεσματικότερης διαχείρισης της κυκλοφορίας. Θα μπορούσε δε να της δοθεί και η δυνατότητα διαχείρισης κρίσεων, συμπληρώνει.
Η Christine de Veyrac (ΕΛΚ, Γαλλία), της ιδίας επιτροπής, επικρότησε την απόφαση να κλείσει ο εναέριος χώρος, όμως τόνισε κι εκείνη ότι "πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό".
Από την πλευρά των Σοσιαλιστών, η αντιπρόεδρος της επιτροπής Μεταφορών Silvia Adriana Ţicău (Ρουμανία) επεσήμανε ότι "παγιδευμένοι, οι επιβάτες συχνά βρέθηκαν χωρίς καμία ενημέρωση, ούτε καν για τα δικαιώματά τους σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία". Καλύτερη διασύνδεση των μεταφορικών δικτύων των κρατών μελών θα είχε επιτρέψει, για παράδειγμα, να διοχετευθούν καλύτερα οι επιβάτες προς τους σιδηροδρόμους, ενώ ζητά να δημιουργηθούν ειδικοί πανευρωπαϊκοί "διάδρομοι" για τις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές και την ακτοπλοΐα, να αναπτυχθεί η ποτάμια ναυσιπλοΐα και να συνδεθούν όλες οι πρωτεύουσες της ΕΕ μεταξύ τους με σιδηροδρομικές γραμμές πολύ υψηλών ταχυτήτων.
"Σίγουρα κοστίζουν πολύ όλα αυτά" αναγνώρισε, όμως "όπως είδαμε αυτές τις ημέρες το κόστος της μη ύπαρξής τους είναι ακόμα υψηλότερο".
Για τους Φιλελευθέρους, η αντιπρόεδρος της επιτροπής Περιβάλλοντος, Corinne Lepage (Γαλλία) σημείωσε ότι στην ουσία ίσχυσε η αρχή της πρόληψης και αυτή, σε ότι αφορά την ασφάλεια, ήταν η ακολουθητέα τακτική και στο πλαίσιο αυτό η Eurocontrol δεν έπραξε παρά το καθήκον της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: